Cum a fost si cazul lansarii din 22 noiembrie 2013 de la santierul naval Damen Galati. O nimica toata, ditamai velierul, botezat Orchid. De fapt, Orchid a fost doar carenat la Galati si i s-a montat mare parte din sistemul de instalatii de la bord. Armarea finala, ca velier, facandu-se pe un alt santier naval, tocmai in Olanda. De ce in Olanda? Pentru ca in Romania nu mai exista specialisti. Si pentru ca lipsa lor a dus la intreruperea unei traditii de decenii.
Va las sa va uitati la filme, sa exclamati si sa trageti aer in piept inainte sa continuam:
Incredibil, nu-i asa? Explicatia sta chiar in forma corpului navei. Daca la vapoarele cu care suntem noi obisnuiti marginile (bordurile) sunt verticale iar fundul este plat, la acest tip de nava (velier, va fi dotat cu panze, numite vele) carena este rotunjita atunci cand este privita in sectiune transversala. Aceasta forma rotunda a carenei a actionat precum o frana hidrodinamica, ceea ce a dus la inclinarea extraordinara a navei. Lestul destinat asigurarii stabilitatii navei a facut ca aceasta sa revina la pozitia initiala dupa cateva oscilatii amortizate de aceeasi forma rotunjita a carenei care a avut si rol anti-ruliu.
Efectul a fost deci spectaculos, dar asteptat. Mai putin de cei mai putin avizati in astfel de manevre.